ARTIST IN RESIDENCE ONE&ONLY – Goran Ćetković
POETIKA ĆETKOVIĆEVIH PEJZAŽA Širina i veličina slikarskog opusa Gorana Ćetkovića čine ga istinskim oličenjem intenzivnog aktivizma u savremenom crnogorskom slikarstvu. Od početka svog stvaralaštva, nakon diplomiranja na Akademiji likovnih umetnosti, bio je ekspresionista u pogledu boja i energičnih poteza. U okviru takvog umetničkog izraza uspeo je u nekoliko ciklusa: Portreti, Dvofiguralne kompozicije, Ženski aktovi, Glasovi tišine i Zub vremena. U ovom periodu Ćetkovićevog stvaralaštva dominiraju dve teme: portret i ženski akt, koji se manifestuju kao vizija slikara, s obzirom da on ne slika portret ili ženski akt po određenom modelu. Novi ciklus Ćetkovićevih slika tematski je vezan za pejzaž, prizor. Mnogi majstori slikarstva, kroz različite epohe pokušavao da pronađe izraz u ovoj temi, na pozadini evropske i jugoslovenske istorije likovne umetnosti. Predeo su slikali realistično, ili u zanosnom romantizmu, kao lirski osetljiv, kubistički i impresionistički. Ćetković je pojednostavio, raitonalizovao pejzaž. Pejzaž je postao medij slikareve poruke, njegovog istraživačkog karaktera. U prethodnim ciklusima Ćetković je bio opsednut slikarstvom kao eksplozivnim kolorističkim bljeskom. Slika pejzaže sa niskim horizontima. Horizont, nebo i pučina zauzimaju dve trećine platna pozadine slike, dok je u prvom planu naslikana kompozicija zavičaja, morskih litica, laguna, zaliva, zidina starog grada i urbanih sredina. . Bezbrojni komadi ulja i akrila na platnu, većih ili manjih dimenzija karakterišu pejzaži, koji nastaju kretanjem slikanih površina i odnosom svetle i tamne mase. Slikane površine su izuzetno usklađene sa tamno-svetlim ratom,o i zamućene tankim providno-sivkastim, svetloplavim, tamnoplavim i ljubičastim filmom. Mozaička struktura kompozicije prednjeg plana pejzaža, prenesena snopom kratkih poteza četkice, stapa se sa obojenim površinama horizonta, neba i pučine. Razređena, akvarelno prozračna boja treperi svojom prirodnom snagom. Takva je crvena na krovovima kuća, bela na zidovima starog grada na morskoj peni, kao i snegom prekrivena planinska padina. Žuti i narandžasti obod u punom sjaju na vegetaciji lagune na stenama u zalivu. Svoj istraživački stvaralački izraz i svoja dirljiva iskrena iskustva Ćetković je sažeo u čistu lirsku poetiku prirode. Svježina i osjetljivost atmosfere Ćetkovićevih pejzaža govore o njegovoj izuzetnoj moći zapažanja. Atmosfera sumraka, kišnog dana, pomračenja, jutra ravnomerno se prostire na platnu i veo tuge i nostalgije prostire se na ovim vidicima. Poput velikih majstora pejzaža, Ćetković u zanosu rada nastoji da što vernije dočara atmosferu svetlosti. Zemlja i nebo trepere u ritmu slikareve osećajnosti i on te utiske beleži otvorenim, slobodnim i ličnim rukopisom. U ovom ciklusu pejzaža, koji se po umetničkom izrazu i temi razlikuje od njegovih prethodnih stvaralačkih ciklusa, Ćetković dominira snagom svoje ličnosti, svojom nemirnom istraživačkom energijom, saopštenom kroz nebrojene komade ulja i akrila na platnu, veće i manje, u jednom kreativnom zamahu.
Draginja Kujović Istoričar umetnosti Kolašin, januar 2020